Monday 31 August 2015

Siapa Sebenarnya Najib Abdul Razak?

RIBUAN warga Malaysia sejak Sabtu (29/08/2015) turun ke jalan dengan mengenakan seragam kuning bertuliskan Bersih4. Mereka menuntut PM Najib Abdul Razak untuk turun dari jabatannya karena diduga menerima $700 juta dari 1MDB. Lantas siapakah Najib Abdul Razak itu?

Seperti dilansir Wikipedia, Najib Abdul Razak memiliki nama lengkap Dato’ Sri Mohd Najib bin Tun Haji Abdul Razak. Ia lahir di Kuala Lipis, Pahang, Federasi Malaya, 23 Juli 1953 silam. Ia menjabat sebagai Perdana Menteri Malaysia sejak 3 April 2009. Sebelum memegang jabatan Perdana Menteri, Najib menjabat sebagai Wakil Perdana Menteri Malaysia di bawah pemerintahan Abdullah Badawi sejak 7 Januari 2004. Ia juga pernah menjabat sebagai anggota parlemen untuk Pekan, Pahang.





Pria berusia 62 tahun ini merupakan putra mantan menteri Malaysia yang kedua, Tun Abdul Razak Dato’ Hussein. Selain itu, ia diketahui masih memiliki hubungan darah dengan bangsawan Makassar.

Anak sulung dari pasangan Tun Abdul Razak Hussein dan Toh Puan Rahah Mohamad Noah ini adalah sepupu menteri Datuk Hishamuddin Tun Hussein.

Saat muda, Najib kuliah di Institusi St. John, Kuala Lumpur, dan kemudian belajar di Malvern Boy’s College di Worchestershire, Inggris. Ia mendapat Ijazah Sarjana Muda dalam bidang ekonomi dari Universitas Nottingham, Inggris pada tahun 1974.

Najib mulai masuk ke dunia politik setelah ayahnya Tun Abdul Razak Hussein wafat di London pada 14 Januari 1976. Ia menang tanpa persaingan merebut kursi Parlemen Pekan yang kosong, selepas sang ayah meninggal. Ketika itu, ia masih berumur 23 tahun, dan merupakan anggota parlemen termuda yang pernah terpilih pada saat itu.

Najib menjadi wakil menteri paling muda sebagai Wakil Menteri Tenaga, Telekom dan Pos pada tahun 1978 ketika ia berusia 25 tahun. Kemudian, pada tahun 1982 hingga 1986, ia menjadi Menteri Besar paling muda dalam sejarah Malaysia ketika dilantik sebagai Menteri Besar Pahang pada waktu ia berumur 29 tahun.

Najib juga pernah dilantik sebagai Ketua Lembaga Kemajuan Peternakan (Majuternak). Kepimpinannya terus teruji setelah diberi tanggung jawab oleh pimpinan negara. Dalam UMNO, ia juga dipilih sebagai Ketua Pemuda UMNO Bagian Pekan dan ahli EXCO Pemuda UMNO pada 1976. Kemudian ia dipilih sebagai anggota Majelis Tertinggi UMNO mulai tahun 1981.

Pada tahun 1982, Najib memenangkan jabatan Wakil Ketua Pemuda UMNO tanpa persaingan setelah Datuk Mokhtar Hashim mengosongkan jabatan itu. Pada 1987, ia dipilih sebagai Ketua Pergerakan Pemuda UMNO dan menjadi ketua pada tahun 1988 saat jabatan itu dikosongkan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim. Pada tahun 1993, ia memperebutkan jabatan Wakil Presiden UMNO. Ia terus mempertahankan jabatan Wakil Presiden dalam pemilihan partai pada tahun 1993, 1996 dan 2000.

Karir politiknya sejak muda memang gemilang. Hingga pada tanggal 7 Januari 2004, Najib pun dilantik sebagai Wakil Perdana Menteri Malaysia. Lima tahun berikutnya, tepatnya pada tanggal 2 April 2009, Abdullah Badawi mengundurkan diri sebagai Perdama Menteri. Dan keesokannya Najib diangkat sebagai Perdana Menteri Malaysia yang baru.

Najib Tun Razak ternyata keturunan bangsawan Makassar. Raja Gowa (Kerajaan Makassar) ke-16 yakni I Mallombasi Daeng Mattawang Karaeng Bonto Mangape Muhammad Bakir yang bergelar Sultan Hasanuddin memiliki putra bernama Raja Gowa ke-19 I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone Sultan Abdul Djalil Tumenanga ri Lakiung. Salah satu dari putra Sultan Abdul Djalil ini merantau ke Pahang, Malaysia, yang merupakan leluhur Najib. []

No comments:

Post a Comment